Casa cu chilii (28)

86742df52eb93e4a170e0b705372b07a-6382594-1000_1000

Radioul

Scriu acum direct pe blog și nici măcar nu mă minunez că în copilărie aveam la Slănic-Moldova, doar un radio Stassfurt. Acesta era, acum mai bine de cincizeci de ani, ultimul răcnet în materie de tehnologie. O bijuterie. Cu sunet clar, reglabil în funcție de genul emisiunii – reglare ce se făcea apăsând pe una din clapele de sus, simpla lor acționare fiind însoțită de un clinchet cristalin al arcului care le făcea să sară de la una la alta,  schimbându-se pentru bass, solo, orchestră, vorbire și jazz –  pentru o redare cât mai aproape de realitate.

Zâmbiți? Zâmbesc și eu…

…  primul lucru care îmi vine în minte, legat de acest radio, e înfrigurarea cu care l-au ascultat tanti Xenia și nenea Mișa – părinții unchiului Leonid, căsătorit cu sora tatălui meu, Margareta – refugiați din Cobușca, un sat din Basarabia, pe care n-am reușit să-l localizez pe hartă, dar care, mai mult ca sigur, se află doar la o aruncătură de băț de Slănic-Moldova, poate mai puțin de o sută de kilometri, așteptând vestea că se vor întoarce acasă… Parcă îi văd și acum, așezați de o parte și de alta a radioului, schimbând mereu frecvențele, căutând, așteptând… Dar răul fusese făcut bine – vestea aceasta n-a răsunat niciodată pe niciunul din posturile vreunui radio din lume!… Au murit fără să-și revadă casa…

Nu vreau să vă întristez!… De altfel, radioul era o sărbătoare, dacă știai să-i găsești secretele și  să te strecori printre zonele cu paraziți și bruiaje!…

… era al meu după miezul nopții, atunci când, de la Moscova, se transmitea muzică simfonică. Posturile rusești se prindeau curat ca lacrima… Cam în vremea aceea m-am îndrăgostit. Iremediabil. De Prokofiev. De la el am învățat că muzica te așează acolo unde îți este locul. Nu există niciun mod de a scăpa judecății ei. Așa cum nu există doi soliști cu același fel de sunet. Și nici doi oameni cu același fel de suflet…

 

 

 

 

One thought on “Casa cu chilii (28)

Leave a Reply

